معرفی

با توجه به اهمیت روز افزون حمایت از حقوق مالکیت معنوی در اقتصاد دانایی محور و دانش بنیان و مدیریت تجاری سازی این محصولات و به منظور حفظ و صیانت از دستاوردهای علمی و پژوهشی اساتید، مخترعین و مبتکران و همچنین قراردادن دستاوردهای پژوهشی حاصله در مسیر تجاری سازی و تولید ثروت، و گسترش اهمیت و نقش مالکیت فکری و دارایی‌های فکری در معاملات تجاری در سطح بین المللی، مراکز مالکیت فکری که یکی از با ارزش ترین سرمایه‌های فکری در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی محسوب می‌شوند تأسیس گردیدند. با مدیریت صحیح و کارآمد می‌توان برای دانشگاه ارزش آفرینی نمود. همچنین با آگاهی از فرایند مدیریت تجاری سازی فناوری قادر خواهیم بود از تحقیقات و پژوهش‌های صورت گرفته در حد توان خلق ثروت نمائیم.

شناسایی و ثبت دارائی های فکری به لحاظ نقشی که در نظام نوآوری و ارتقای جایگاه دانشگاه در مجامع بین المللی و کسب درآمد و نیز رفع برخی مشکلات و تنگناهای جامعه دارد، از اهمیت خاصی برخوردار هستند. دانشگاه تهران در راستای تشویق ثبت خلاقیت‌های فکری، پیشرفت حرفه‌ای محققان، بهره برداری و تجاری‌سازی ابداعات که می­تواند زمینه‌ساز فضای اعتماد متقابل میان نوآوران و سازمان­‌هاِ ذیربط شود، اقدام به تدوین دستورالعمل اجرائی مرکز مالکیت فکری دانشگاه تهران به عنوان یک مرکز مستقل در حوزه معاونت پژوهشی نموده است. مرکز مالکیت فکری دانشگاه تهران در راستای اجرای طرح حمایت از ترویج مالکیت فکری به عنوان یکی از مراجع مالکیت فکری در امور مربوط به استعلام و ارزیابی ثبت اختراعات داخلی و خارجی پژوهشگران، اساتید و دانشجویان دانشگاه تهران و نیز متقاضیان خارج از دانشگاه می‌باشد.